Judith Ram
Managing Consultant
24 October 2018
5 minuten reading time
_
Campagne tracking. Het is in de online marketingwereld een van de belangrijkste middelen om in Analytics te achterhalen via welk kanaal het online verkeer op je website is gekomen. Wie is mijn bezoeker, waar komt hij vandaan, hoe lang blijft hij op de website, waar klikt hij naar door, waarom verlaat hij de website juist op die pagina? Allemaal vragen waar je antwoord op wil. Zodra je het antwoord weet, begint het optimaliseren.
Campagne tracken, campaign tracking, tagging, UTM: het heeft allemaal met elkaar te maken. Je maakt speciale links waarmee je meet waar je bezoekers vandaan komen. Dit doe je met bepaalde parameters die je in de link voegt, zoals de bron, het medium, de campagne, de advertentie-inhoud en het zoekwoord.
Het op de juiste manier tracken van je campagnes is een ideaal middel om te analyseren waar je bezoekers vandaan komen. Toch doen zich ook problemen voor. Ik zet de drie meest voorkomende campaign tracking problemen op een rij.
Gebruik dus geen campagne tracking parameters op je eigen website, maar alleen op andere websites en social media. Hiermee voorkom je dat Analytics vervuild raakt. Wat je nog meer kunt doen om Analytics ‘schoon’ te houden? Gebruik altijd hetzelfde trefwoord voor dezelfde variabele (dus niet email, e-mail en mail, maar altijd alleen email met kleine letters).
Gebruik een van de handige tools om UTM links te bouwen zodat je geen fouten maakt in de UTM campagnelink. Zo heeft Google een URL-builder die fouten voorkomt in de code-achtige link.
Maak binnen je team ook algemene afspraken rondom campaign tracking. Met andere woorden: Standaardiseren is het devies! Gebruik alleen kleine letters en geen spaties, bijvoorbeeld. Geen Email, e-mail of mail, maar simpelweg ‘email’. Geen ‘online marketing’, want spaties veroorzaken fouten in Analytics. Kies voor ‘onlinemarketing’, ‘online_marketing’ of ‘online-marketing’. Let wel, wees ook hier consequent.
Overweeg enkele campagnenamen (‘marketing’ in plaats van ‘online marketing’) te versimpelen waardoor je minder of geen spaties hoeft te gebruiken. Zoals gezegd, spaties zorgen voor fouten. Door standaardafspraken te maken kan campagne tracking bijna niet fout gaan.
Campagne tracking is behoorlijk arbeidsintensief. Denk je wel eens: ‘Waar doe ik het eigenlijk voor?’ Begrijpelijk, maar het is essentieel er toch energie in te steken. De informatie die je ermee wint – en waarmee je het gedrag van je bezoeker leert kennen en begrijpen – biedt potentie voor groei.
Data is het kostbaarste bezit van websitehouders. Geen data, geen optimalisatiekans. Geen optimalisatiekans, geen groei. Data is groei, data is innovatie. Groei begint waar kansen zich voordoen.
De oplossing voor het versimpelen van campaign tracking voor specifiek Adobe Analytics is binnen handbereik. Netprofiler heeft als expert in data-analytics in house een nieuwe online trackingtool gebouwd: Classify. De tool Classify is ontwikkeld door een team van developers, consultants, analytics experts én marketeers aan klantzijde. Campagne tracking makkelijker maken, dat stond bij iedereen voorop! Een van de grootste vermogensbeheerders van Nederland gebruikt Classify al. Nieuwsgierig naar de functionaliteiten en of het ook in jouw organisatie van toegevoegde waarde kan zijn? Hier lees je er alles over én vraag je een gratis demo aan.