Campaign Tracking: van Dummy naar professional in 5 minuten

Judith Ram

Managing Consultant

24 October 2018

5 minuten reading time

_
Campagne tracking. Het is in de online marketingwereld een van de belangrijkste middelen om in Analytics te achterhalen via welk kanaal het online verkeer op je website is gekomen. Wie is mijn bezoeker, waar komt hij vandaan, hoe lang blijft hij op de website, waar klikt hij naar door, waarom verlaat hij de website juist op die pagina? Allemaal vragen waar je antwoord op wil. Zodra je het antwoord weet, begint het optimaliseren.

 

Wat is campaign Tracking?

Campagne tracken, campaign tracking, tagging, UTM: het heeft allemaal met elkaar te maken. Je maakt speciale links waarmee je meet waar je bezoekers vandaan komen. Dit doe je met bepaalde parameters die je in de link voegt, zoals de bron, het medium, de campagne, de advertentie-inhoud en het zoekwoord.  

  • De bron is waar de bezoeker vandaan komt. Dit is meestal een website, maar de bezoeker kan ook via bijvoorbeeld Facebook of Twitter zijn doorgestuurd.  
  • Het medium is het marketingcommunicatiekanaal, zoals e-mail of een banner.  
  • De campagne geef je een naam zodat je weet voor welke doelstelling het campagne tracken is opgezet, bijvoorbeeld ‘zomerkorting 2018’.  
  • De advertentie-inhoud gebruik je om onderscheid te maken tussen verschillende testlinks. Dit gebruik je onder andere bij A/B-testen.  
  • Ten slotte gebruik je, in het geval van Google Analytics, het zoekwoord in de UTM link om in zoekmachines naar voren te komen, of (net als bij de advertentie-inhoud) onderscheid te maken tussen verschillende varianten. Bij Adobe Analytics ben je vrij in het bepalen van je parameters. 

 

Top 3 meest voorkomende problemen bij campagne tracken

Het op de juiste manier tracken van je campagnes is een ideaal middel om te analyseren waar je bezoekers vandaan komen. Toch doen zich ook problemen voor. Ik zet de drie meest voorkomende campaign tracking problemen op een rij. 

  1. Tracking gebruiken om intern te linken naar een andere pagina op je website. Doe het niet met UTM! Hiermee vervuil je de data in Analytics. Elke klik komt dan namelijk van je eigen website, waardoor de bron overschreven wordt. Google Analytics start automatisch een nieuwe sessie op wanneer UTM-parameters worden gebruikt.
  2. Inconsistente variabelen. De ene keer ‘email’, de andere keer ‘e-mail’, weer een andere keer ‘mail’. Het wordt al snel een zooitje in Adobe of Google Analytics als je inconsistente variabelen gebruikt. Google is slim, maar (nog) niet zo slim dat het ziet dat al deze trefwoorden tot dezelfde categorie behoren. Door niet dezelfde trefwoorden te gebruiken (het is ook hoofdlettergevoelig), gaan veel testen en analyses fout.
  3. Ingewikkelde codetaal. Een UTM link ziet er als volgt uit: https://www.url.nl/?utm_source=website&utm_medium=email&utm_campaign=campagne&utm_content=advertentie&utm_term=afbeelding1. Je moet geoefend zijn om de verschillende parameters eruit te halen.

 

Tips!

Gebruik dus geen campagne tracking parameters op je eigen website, maar alleen op andere websites en social media. Hiermee voorkom je dat Analytics vervuild raakt. Wat je nog meer kunt doen om Analytics ‘schoon’ te houden? Gebruik altijd hetzelfde trefwoord voor dezelfde variabele (dus niet email, e-mail en mail, maar altijd alleen email met kleine letters). 

Gebruik een van de handige tools om UTM links te bouwen zodat je geen fouten maakt in de UTM campagnelink. Zo heeft Google een URL-builder die fouten voorkomt in de code-achtige link. 

Maak binnen je team ook algemene afspraken rondom campaign tracking. Met andere woorden: Standaardiseren is het devies! Gebruik alleen kleine letters en geen spaties, bijvoorbeeld. Geen Email, e-mail of mail, maar simpelweg ‘email’. Geen ‘online marketing’, want spaties veroorzaken fouten in Analytics. Kies voor ‘onlinemarketing’, ‘online_marketing’ of ‘online-marketing’. Let wel, wees ook hier consequent. 

Overweeg enkele campagnenamen (‘marketing’ in plaats van ‘online marketing’) te versimpelen waardoor je minder of geen spaties hoeft te gebruiken. Zoals gezegd, spaties zorgen voor fouten. Door standaardafspraken te maken kan campagne tracking bijna niet fout gaan. 

 

Wat levert het op?

Campagne tracking is behoorlijk arbeidsintensief. Denk je wel eens: ‘Waar doe ik het eigenlijk voor?’ Begrijpelijk, maar het is essentieel er toch energie in te steken. De informatie die je ermee wint – en waarmee je het gedrag van je bezoeker leert kennen en begrijpen – biedt potentie voor groei. 

Data is het kostbaarste bezit van websitehouders. Geen data, geen optimalisatiekans. Geen optimalisatiekans, geen groei. Data is groei, data is innovatie. Groei begint waar kansen zich voordoen.  

 

Aan de slag met Classify

De oplossing voor het versimpelen van campaign tracking voor specifiek Adobe Analytics is binnen handbereik. Netprofiler heeft als expert in data-analytics in house een nieuwe online trackingtool gebouwd: Classify. De tool Classify is ontwikkeld door een team van developers, consultants, analytics experts én marketeers aan klantzijde. Campagne tracking makkelijker maken, dat stond bij iedereen voorop! Een van de grootste vermogensbeheerders van Nederland gebruikt Classify al. Nieuwsgierig naar de functionaliteiten en of het ook in jouw organisatie van toegevoegde waarde kan zijn? Hier lees je er alles over én vraag je een gratis demo aan.

Klaar voor the next step?

Ben jij klaar voor de volgende stap naar maximale groei van jouw B2B-organisatie? Neem contact met ons op door dit formulier in te vullen. Wij horen graag van je!