GDA vs. DV360: welk platform past het best bij jouw organisatie?

Alex van de Veen

Senior consultant

8 July 2020

4 minuten reading time

_
Om te kunnen bepalen wat het juiste systeem is voor jouw organisatie, is het van groot belang dat je de mogelijkheden kent van Google’s inkoopplatforms – en ook de verschillen ertussen. Google Display Ads (GDA) is het advertentienetwerk van Google. Met Display & Video 360 (DV360) kun je, met behulp van Google’s Demand Side Platform (DSP), ook buiten Google’s advertentienetwerk om rechtstreeks bij uitgevers of ad-exchanges inventory kopen. We bespreken hier de verschillen tussen de beide systemen aan de hand van de belangrijkste onderdelen ervan. Daarnaast adviseren we in welke situaties deze systemen het beste tot hun recht komen.

_

Bereik

Binnen Google Ads ben je aangewezen op het advertentienetwerk van Google. DV360 kan daarentegen op meer dan 80 ad-exchanges uitleveren, en heeft toegang tot vrijwel alle denkbare websites en apps. Beide Google-systemen hebben exclusieve toegang tot de YouTube-inventory. Hiermee heeft Google bepaald een streepje voor op de concurrentie.
Winnaar: DV360

_
Afrekenmodel

Met Google Ads betaal je alleen wanneer iemand op een advertentie klikt. Binnen DV360 betaal je op impressiebasis. Google is echter bezig met het uitrollen van zogenoemde outcome based buying, wat betekent dat je ook hier per klik zal kunnen betalen. Deze mogelijkheid is echter nog niet overal beschikbaar.
Winnaar: Google Ads


Nieuwe toepassingen

In tegenstelling tot DV360, is Google Ads van de grond af opgebouwd, en worden nieuwe mogelijkheden hier als eerste geïntroduceerd. Zo was custom intent binnen Google Ads een jaar eerder beschikbaar dan binnen DV360. (Custom intent: hierbij worden door middel van display- en video-advertenties mensen bereikt die binnen SEA op bepaalde woorden hebben gezocht).
Winnaar: Google Ads


Kosten

In Google Ads worden alleen de daadwerkelijk gemaakte mediakosten in rekening gebracht. Bij DV360 heb je te maken met technology fees en tracking costs. Bij Google Ads zitten deze kosten ‘verstopt’ in de CPC-prijzen. Met DV360 kom je over het algemeen uit op hogere CPM- en CPC-prijzen. Dat komt omdat je hiermee (meer) premium – en dus duurdere – inventory inkoopt.
Winnaar: Google Ads


Rapportages

Google Ads biedt verschillende rapportagemiddelen die inzicht verschaffen in de prestaties van campagnes en het gedrag van doelgroepen. In vergelijking met de mogelijkheden in DV360 zijn deze middelen over het algemeen oppervlakkiger. Binnen DV360 zijn er tal van rapportagemogelijkheden beschikbaar. Denk daarbij – onder andere – aan doelgroepen, beschikbare inventory, path-to-conversion en assisted conversions.
Winnaar: DV360


Advertenties

Google Ads biedt de mogelijkheid om expanded text ads, statische image ads, html5-banners, responsive ads en video-advertenties in te zetten. Responsive ads vormen zich naar het beschikbare ad-slot op een website. Hiermee heb je in potentie honderden banner-formaten tot je beschikking. Het bereik daarvan is groter dan dat van image- of expanded text-ads.
De ad-mogelijkheden binnen DV360 zijn eindeloos. Wanneer je op zoek bent naar meer creatieve interactieve formaten, dan is de keuze snel gemaakt. Denk aan homepage take-overs, video-banners of interactieve uitingen. Daarbij kun je templates gebruiken, maar je kunt er ook voor kiezen een banner helemaal zelf op te bouwen. Door materiaal te uploaden naar Campaign Manager, ontstaat de mogelijkheid meer geavanceerde a/b-tests te ontwikkelen.
Winnaar: DV360


Audiences

Adverteerders hebben binnen Google Ads toegang tot verschillende opties voor audience targeting. Denk hierbij aan first party audiences (via Google Ads-pixels – of voor complexere scenario’s via Google Analytics), lookalike-profielen, custom-interesses, custom intent en in-market-doelgroepen. Daarnaast is customer match een interessante optie. Hierbij laadt je emailadressen in Google Ads, waarna deze adressen ook toegankelijk zijn binnen Gmail.
DV360 maakt gebruik van floodlight-pixels. Deze pixels maak je aan in Campaign Manager. Wanneer je wil retargeten, dien je voor de pixel een audience aan te maken. Het is overigens alleen mogelijk om DV360 en Google Analytics te koppelen wanneer je over een Google Analytics 360-licentie beschikt. Net als Google Ads maakt DV360 automatisch similar audience-lijsten aan van ingestelde doelgroepen. Daarnaast kun je met custom-variabelen (u-variabelen) gedetailleerde data verzamelen. Denk aan een reisbestemming, een productgroep, de kleur van een product of het domein van een hogeschool of universiteit.
Winnaar: gelijkspel – beide systemen hebben duidelijk voordelen


Automatisering

Google Ads bevat veel biedstrategieën:

  • Handmatige CPC
  • Verbeterde CPC
  • Aantal conversies maximaliseren
  • Clicks maximaliseren
  • Doel-ROAS
  • Doel-CPA
  • Viewable impressions

Daarnaast kun je op diverse niveaus – zoals apparaat, locatie en uur van de dag – opbieden tot maximaal 900% of afbieden tot maximaal 90%.
DV360 bevat vergelijkbare biedstrategieën:

  • Vast CPM-bod
  • Maximaliseren clicks/conversions met als prioriteit het te spenderen budget
  • Maximaliseren clicks/conversions met als prioriteit het target
  • Viewable CPM
  • Maximaliseren van kwalitatieve video-impressies

Winnaar: gelijkspel


Conclusie

Hoewel Google dat niet met zoveel woorden zegt, weten we uit ervaring dat Google Ads meer op performance gericht is, terwijl DV360 zich meer richt op branding. Talloze A/B-tests hebben dat bevestigd. Dat neemt niet weg dat beide systemen duidelijke voordelen bieden. Belangrijk is dat je allereerst nadenkt over zowel je doelstelling als je doelgroep. Voor veel van onze adverteerders werkt een combinatie van Google Ads en DV360 het beste. Op zoek naar een passend advies voor jouw organisatie? Neem gerust contact op!

Klaar voor the next step?

Ben jij klaar voor de volgende stap naar maximale groei van jouw B2B-organisatie? Neem contact met ons op door dit formulier in te vullen. Wij horen graag van je!