Klantcase Spaces: succesvolle Demand Generation aanpak

Alex van de Veen

Senior Consultant

24 June 2019

3 minuten reading time

Netprofiler zet vol in op Demand Generation. Oftewel het datagedreven bepalen van doelgroepen, relevante KPI’s bepalen per customer journey fase en de content hier optimaal op afstemmen. Waarbij een grotere merkbekendheid binnen specifieke doelgroepen leidt tot relevante traffic en conversies.

 

Uitdaging

Spaces biedt flexibele werkplekken en kantoorruimtes in Amsterdam en speelt hiermee in op de groeiende vraag van bedrijven en werknemers naar flexwerkplekken die het mogelijk maken om ‘’te werken waar jij wilt, precies op de manier waarop het jou het beste uitkomt’’.  Spaces heeft als aanbieder van deze flexplekken de uitdaging om haar zeer uiteenlopende doelgroep, variërend van Corporaties, freelancers tot expats, goed te bereiken en de awareness te vergroten.

 

Aanpak Netprofiler

Netprofiler adviseerde Spaces om een Demand Generation aanpak te hanteren. Daarvoor was het noodzakelijk om zich eerst met behulp van data te verdiepen in de doelgroepen en concrete buyer persona’s te bepalen. Vervolgens kon met content en propositie ingespeeld worden op de klantbehoefte die perfect paste bij iedere persona. Op deze wijze bereikt Space een grotere merkbekendheid bij specifieke doelgroepen die uiteindelijk leidt tot extra traffic en omzet.

 

Stap 1: Datagedreven buyer persona’s bepalen

Allereerst definieerde Netprofiler op basis van data afkomstig van Facebook en Google Analytics drie persona’s. Eén van deze persona’s was Daan. “Ik omring mij graag met mede entrepreneurs en creatieven op de werkvloer”. Andere door data vastgestelde doelgroepkenmerken van Daan zijn: M25-34, Amsterdam, Creatief, Entrepreneur, Interesse in Growth hacking en affiniteit met Instagram.

 

Stap 2: Gepersonaliseerde en relevante ads

Op basis van de verkregen inzichten is door Netprofiler content ontwikkeld die perfect aansloot bij de diverse byyer persona’s. Voor persona Daan werd onderstaande content gecreëerd en uitgeserveerd via Instagram:

 

Stap 3: Specifieke landingspagina

Het Instagram bericht en de call to action beloofden een ​​specifiek voordeel aan de verschillende doelgroepen. Het was daarom belangrijk dat elke doelgroep op een landingspagina met hetzelfde voordeel terecht kwam om de bezoeker vast te houden. Ook was de call to action direct zichtbaar op elke mobiel, wat belangrijk is omdat Instagram campagnes mobile only zijn.

 

Resultaat

De nieuwe  Demand Generation aanpak leverde Spaces het gewenste resultaat. De persona ads genereerden veel meer leads dan de generieke controle ad. Bovendien genereerden de gepersonaliseerde ads een lagere CPL, namelijk 38% lager ten op zichte van de benchmark.

Benieuwd wat Demand Generation voor jou kan betekenen? Onze consultants vertellen je graag meer over de mogelijkheden voor jouw organisatie.

Klaar voor the next step?

Ben jij klaar voor de volgende stap naar maximale groei van jouw B2B-organisatie? Neem contact met ons op door dit formulier in te vullen. Wij horen graag van je!