Netprofiler 4 keer genomineerd voor Dutch Search Awards

Frans Appels

Founder en partner

8 December 2020

4 minuten reading time

De Dutch Search Awards (DSA) vormen een bekroning op het werk van online marketing agencies in de search-industrie. Ze worden elk jaar uitgereikt aan de beste campagnes. Netprofiler is trots op ons team, maar ook op onze klanten. Onze vier nominaties voelen als een erkenning voor onze innovativiteit, groeigerichte focus en data driven aanpak.

Neem onze campagne voor New York Pizza. Die leverde de franchiseformule een omzetstijging van 45 procent op. Tegelijkertijd ontving elke franchisenemer maximaal rendement op het marketingbudget doordat pizzaliefhebbers in hun postcodegebied automatisch lokale acties kregen voorgeschoteld. We zijn voor deze case dan ook twee keer genomineerd: voor de beste lokale campagne én de beste full funnel-campagne.

Ook erg trots zijn we op ons werk voor MKB-afval. Voor een zeer beperkt budget – minder dan duizend euro – verdubbelden we in twee weken tijd hun conversie. Dat deden we met een eenvoudige ingreep. Ook al waren A/B-tests niet mogelijk, toch konden we het effect van de aanpak met data onderbouwen. Het leverde ons een nominatie op voor de beste CRO-campagne.

En dan Stiho. Die wilde zijn paid search-budget voor B2B-klanten slimmer inzetten. Ondanks grote uitdagingen bereikten we voor deze groothandel in bouwmaterialen een extra omzetstijging van 15,5 procent. Dat deden we door per klantfase specifieke call to actions en unique selling points in te zetten. Daarom werden we genomineerd voor de beste B2B-campagne.

Drie excellente cases, vier kansrijke nominaties. Op tien december worden de winnaars bekend gemaakt tijdens een online Awardshow. We kijken uit naar de uitreiking!

 

New York Pizza: winstgevende lokale online campagnes op maat voor 200+ vestigingen

Netprofiler realiseerde voor de ruim 200 Nederlandse vestigingen van New York Pizza een omzetstijging van 45 procent, met een mediatactiek die inspeelt op alle stappen in de volledige customer journey van de pizzabesteller.

Eerst werd een aantal dagen achter elkaar de interesse van potentiële pizzaklanten gewekt met bewegende NYP-advertenties binnen Facebook, Instagram en Snapchat. Dit gebeurde alleen wanneer iemand minder dan vijf kilometer verwijderd is van een vestiging, en alleen tijdens de ‘hongerige uurtjes’. Pizzaliefhebbers die doorklikten, kwamen op een landingspagina terecht met de juiste actie van de dichtstbijzijnde vestiging. Ook wanneer nieuwe of bestaande klanten een pizza-search deden binnen Google of Bing, werden ze automatisch doorgestuurd naar de juiste aanbiedingen van de juiste franchisenemers. Die halen daardoor maximaal rendement voor het beschikbare budget. Ze hebben bovendien volledig inzicht in het rendement van hun lokale sociale media-campagnes.

Elke franchisenemer spendeert, op basis van een percentage van de omzet, automatisch het juiste maandbudget. Dankzij dit slimme gebruik van geo- en gedragsdata steeg niet alleen de omzet met 45 procent, maar nam ook de brand awareness sterk toe: het aantal impressies ging omhoog met 1.222 procent, en het unieke bereik met 1.412 procent. Bovendien steeg door deze gelokaliseerde aanpak de click-through rate (CTR) met 18 procent in vergelijking met landelijke campagnes.

Voor deze campagne werden we twee keer genomineerd: voor de beste lokale en de beste full funnel campagne.

 

Stiho: winnende SEA strategie ondanks grote uitdagingen

Groothandel in bouwmaterialen Stiho wilde zijn paid search-budget voor B2B-klanten slimmer inzetten. Stiho richt zich alleen op B2B-klanten, maar op basis van de zoektermen valt meestal niet te achterhalen of een bezoeker binnen de doelgroep van Stiho valt. Omdat de prijzen van de producten van Stiho alleen zichtbaar zijn voor mensen met een account, is bovendien adverteren in Google Shopping niet mogelijk.

Ondanks deze beperkingen bereikte Netprofiler voor Stiho een extra omzetstijging van 15,5 procent bovenop de jaarlijkse stijging van 41,5 procent. De verhouding tussen campagne-investeringen en opbrengsten is daarbij 0,8 procent. Netprofiler bereikte deze resultaten door voor Stiho de snelste groeimogelijkheden te ontdekken. Dat gebeurde door het uitwerken van een ‘klantpiramide’, waarbinnen drie klantgroepen zijn onderscheiden: nieuwe bezoekers, bestaande niet-ingelogde bezoekers en ingelogde bezoekers. Afhankelijk van de klantfase werden specifieke call to actions en unique selling points ingezet. Nieuwe bezoekers werden aangezet tot registratie door ze te wijzen op het ruime assortiment, de transparante prijzen en persoonlijk advies. Ingelogde bezoekers werden tot conversie aangezet door te wijzen op de snelle levertijden, de uitstekende service en het ruime aanbod binnen specifieke productcategorieën.

Doordat Netprofiler aan elke sessie een klant-id toekende, werden bovendien een aantal vervolgstappen mogelijk zoals het tonen van de offline omzet binnen Google Analytics, het meten van de leadkwaliteit en het transformeren van specifieke persona’s naar GA-doelgroepen om advertenties maximaal te personaliseren.

Deze case leverde ons een nominatie op voor de beste B2B-campagne.

 

MKB-Afval: verdubbeling van de conversie voor een budget onder de duizend euro

Al sinds 2013 is MKB-afval.nl een van de meest transparante afvalinzamelaars voor het MKB. Het bedrijf wilde de conversie per lead verhogen, maar had daarvoor een budget van slechts duizend euro. Netprofiler behaalde daarmee een verdubbeling van de conversiestijging door op de homepage een knop toe te voegen die rechtstreeks naar de bestelmodule leidt. Tot nu toe werden alle gebruikers eerst langs een uitgebreide tarievenuitleg geloodst voordat ze konden bestellen.

Dankzij de korte route bereiken klanten die al weten wat ze willen nu sneller hun bestemming. Bovendien krijgen alle bezoekers deze keuze. Dat geeft volgens Barry Schwarz dankzij de ‘paradox of choice’ automatisch een beter gevoel dan de afwezigheid van een keuze.

In de eerste twee weken na de ingreep nam Netprofiler een conversiestijging waar van 105 procent. In week 3 en 4 kreeg tien procent van de bezoekers een controleversie voorgeschoteld. Zo kon de klant van de hogere conversie blijven profiteren, terwijl de effectiviteit van de ingreep toch kon worden gemeten. Het aantal bezoekers is te laag voor het doen van A/B-tests, maar niettemin kon Netprofiler de effectiviteit van de ingreep zo met data onderbouwen: het effect zakte enigszins weg, maar bleef positief.

Deze case leverde ons een nominatie op voor de beste CRO-campagne.

 

De jaarlijkse awards van de DSA

De Dutch Search Awards reikt jaarlijks awards uit aan de bedrijven achter de meest excellente campagnes uit de Nederlandse search-industrie, of dat nu agencies, merken, professionals of leveranciers van tools en software zijn. In 2020 bestaat de DSA vijf jaar, aanleiding voor een extra kroonjaareditie. Een professionele en onafhankelijke vakjury van 73 marketingexperts maakte op 30 november de genomineerde campagnes bekend binnen 18 categorieën. Op 10 december worden de definitieve winnaars bekend gemaakt tijdens een online Awardshow.

Klaar voor the next step?

Ben jij klaar voor de volgende stap naar maximale groei van jouw B2B-organisatie? Neem contact met ons op door dit formulier in te vullen. Wij horen graag van je!