Stefan Stitselaar
Senior SEO Consultant
19 April 2023
6 minuten reading time
Voor bedrijven die actief zijn in de B2B sector, is SEO minstens zo belangrijk als een B2C partij. Toch vraagt een SEO-traject voor een B2B partij om een andere aanpak. Het algoritme van Google blijft natuurlijk hetzelfde en ook alle best practices van SEO verdienen evenveel aandacht. Maar er zijn wel een aantal belangrijke verschillen voor een goede B2B strategie voor SEO.
Wij vertellen je over de 5 belangrijkste verschillen voor een succesvolle B2B strategie.
Voor B2C is een doelgroep vrij duidelijk, breed en erg concreet. Je doelgroep is bijvoorbeeld:
‘Mensen die een all-inclusive vakantie willen boeken’.
‘Mannen die zakelijke kleding dragen.’
‘Moeders met jonge kinderen die baby- en kinderkleding nodig hebben’
Dit zijn natuurlijk vrij brede doelgroepen, die we gemakkelijk kunnen aanspreken. Maar in het geval van B2B willen we meestal geen doelgroep bereiken, maar specifieke bedrijven. Binnen die bedrijven moeten we op zoek gaan naar de decision-makers. Dit kunnen product managers, C-level managers, maar bijvoorbeeld ook de eigenaren van deze bedrijven zelf zijn. Omdat de personen die we willen bereiken, nogal kunnen verschillen is het erg belangrijk om goed onderzoek te doen naar de verschillende buyer personas. Alleen door de klant te kennen, kunnen we deze ook aanspreken.
Wanneer we een B2C doelgroep willen bereiken, focussen we op generieke keywords waar een groot deel van de doelgroep naar zoekt. Denk hierbij aan termen als ‘Nike sneakers’, ‘persoonlijke lening’ of ‘hoekbank kopen’. Hier komt veel verkeer uit en daarmee natuurlijk ook omzet.
Voor B2B schiet het verkrijgen van veel verkeer zijn doel voorbij. Ben je een bedrijf dat kantoorinrichtingen verzorgd, dan krijg je op een term als ‘bureaustoel kopen’ veel verkeer wat niet relevant is en bovendien ook niet converteert. ‘Bureaustoel kantoor’ is een veel relevantere zoekterm. Dit zijn zoektermen die gebruikt worden door bedrijfseigenaren, facility managers of werknemers die over de inrichting van het bedrijf gaan.
Het zoekvolume naar dit keyword is heel beperkt, maar het is wel een term waar de juiste doelgroep achter zit. Voor B2B heeft het dus meer zin om te focussen op specifieke zoektermen, met relatief laag zoekvolume om ervoor te zorgen dat we de juiste doelgroep aantrekken tot de site. Kwaliteit van verkeer gaat hier boven kwantiteit.
Als B2B partij heb je altijd te maken met organische concurrenten. Dit kunnen B2C partijen zijn, zoals bijvoorbeeld een Coolblue wat ook laptops verkoopt voor de zakelijke markt of bijvoorbeeld een Wikipedia wat uitleg geeft over een complex begrip. Dit zijn natuurlijk concurrenten omdat ze hogere posities hebben in de zoekresultaten van Google, maar het zijn totaal andere partijen en daarom ook geen directe concurrenten. Om de daadwerkelijke B2B markt en relevante concurrenten boven water te halen, creëren we een concurrentieanalyse op basis van een aantal relevante zoektermen. Dit verwerken we in een bubble chart waarin je direct kunt zien welke partijen goed zichtbaar zijn in jouw markt.
‘Een voorbeeld van een bubble chart’
CTA – Ben je benieuwd hoe zo’n bubble chart er voor jouw bedrijf uitziet en wie jouw organische concurrenten zijn? Neem dan contact met ons op voor een visualisatie op basis van jouw markt.
De voornaamste concurrenten zijn vrijwel altijd gelijksoortige partijen. Naar deze concurrenten doen we verder onderzoek. Op welke keywords scoren ze goed? Welke landingspagina’s hebben zij? Hoe ziet hun sitestructuur eruit? En waar krijgen zij links vandaan?
Bij SEO voor B2C zou je direct starten met een keyword research, maar voor B2B kiezen wij bewust voor een concurrentieanalyse aan het begin van een SEO traject. Dit heeft namelijk vele voordelen:
Op basis van de concurrentieanalyse kunnen we directe actiepunten opstellen om de zichtbaarheid voor de juiste doelgroep te verhogen. Indien nodig, kunnen we altijd nog verdiepend onderzoek doen.
Door te focussen op concurrenten, kunnen we ook achterhalen op welke keywords zij adverteren. Wanneer we kijken naar de termen met een gemiddeld hoge CPC, weten we vrijwel zeker dat dit belangrijke keywords zijn waar leads uit komen. Als een concurrent bereid is om een flinke CPC te betalen voor een bepaald keyword, dan is het inrichten van een goed geoptimaliseerde landingspagina eigenlijk een no-brainer.
Voor B2C partijen is een ‘transactioneel’ keyword over het algemeen erg interessant. Consumenten hoeven over veel aankopen niet lang na te denken, zeker wanneer een product relatief goedkoop is. Voor B2B gelden echter andere regels. Voordat een potentiële klant een beslissing maakt moet deze veel informatie tot zich nemen over de mogelijkheden en de voor- en nadelen. Bovendien gaat een dergelijke beslissing vaak gepaard met een flinke investering, waardoor het langer duurt voordat een potentiële klant converteert. Daarnaast zijn er vaak ook meerdere stakeholders betrokken bij de besluitvorming. Zo is de kans klein dat een potentiële klant zoekt naar ‘ERP systeem kopen’ en bij een eerste bezoek direct overstag gaat. Daarom spelen blogs en longreads een belangrijke rol om door de gehele customer journey potentiële klanten te helpen met de benodigde informatie en het beantwoorden van alle mogelijke vragen.
Om ervoor te zorgen dat bezoekers ook echt klant worden, is het nodig om ook hoger in de funnel aanwezig te zijn. Denk hierbij aan de volgende zoektermen:
Via dergelijke blogs worden decision-makers al bereikt tijdens hun research fase. Wanneer er eenmaal een beslissing genomen moet worden, ben je als partij inmiddels ‘top of mind’ en is de autoriteit van jouw bedrijf inmiddels gebleken, dan is de keuze snel gemaakt en zal een volgend bezoek ook daadwerkelijk kunnen leiden tot conversie. Bij B2B zullen veel bezoeken niet leiden tot een conversie, maar dat wil niet zeggen dat het bezoek voor deze buyer personas niet waardevol was.
Omdat een potentiële klant veel informatie nodig heeft en met verschillende vragen zit, is het handig om hierop in te spelen aan de hand van Whitepapers of guides. In deze whitepapers vindt een klant alle relevante informatie voor zijn besluitvorming. Dit is enorm waardevol en zal voor hem of haar een reden kunnen zijn om deze te downloaden vanaf de website. Op deze manier kunnen we het e-mailadres verkrijgen van geïnteresseerde klanten. Vervolgens kunnen we deze met gerelateerde blogs of e-mails opnieuw benaderen en betrokken houden.
Met name in een B2B markt is autoriteit een belangrijke factor. Ook voor SEO speelt autoriteit een belangrijke rol, deze verkrijg je via backlinks. Om een autoriteit te worden binnen je markt, is het belangrijk om te investeren in ‘shareable’ content. Met goede, uitgebreide en waardevolle content werk je aan je thought leadership binnen jouw markt. Dit hoeft niet heel ingewikkeld zijn, zolang het maar handig en relevant is voor jouw doelgroep of prospects.
Johhny seeds, een groothandel in zaden, gebruikt een handige calculator waarbij je op twee verschillende manieren kunt berekenen hoeveel zaden je nodig hebt van een bepaald gewas voor je gehele akker of kas.
Brightpensioen heeft in 2022 een onderzoek laten uitvoeren waaruit naar voren kwam dat de meeste zzp’ers hun oudedagsreserve niet goed of niet volledig gebruiken. Hiermee verkregen ze maar liefst 12 backlinks vanuit domeinen met autoriteit zoals cnvvakmensen.nl, sharepeople.nl, seh.nl en accountacyvanmorgen.nl.
Met een handige tool, calculator of een quiz kun je klanten en prospects verder helpen in hun klantreis. Wanneer dit erg waardevol is of simpelweg interessant, kan dit ertoe leiden dat vakbladen, fora, maar bijvoorbeeld ook nieuwswebsites binnen jouw branche verwijzen naar de waardevolle content op jouw site. Dit zorgt niet alleen voor autoriteit op SEO-gebied (links), maar zorgt ook dat je een positieve indruk achterlaat op jouw prospects. Daarmee word je echt een autoriteit binnen jouw markt.
Ben je benieuwd hoe zo’n SEO B2B er voor jou uit zou komen te zien? Neem dan contact op met onze specialisten. We helpen je graag verder!