Alex van de Veen
Senior consultant
8 August 2019
4 minuten reading time
In een wereld van automation en machine learning kun je nu ook voor je Google Ads display campagnes “smart display” inzetten. Smart display is de geautomatiseerde vorm van de Google Ads display campagnes. We zetten deze methode al een tijd in voor onze klanten en leerden veel over de inzet van smart display. Onze learnings delen we graag en we beantwoorden de vraag of smart display een vloek of een zegen is.
__
Met smart display zet je automation en machine learning in voor Google Ads display campagnes. Deze geautomatiseerde vorm is geschikt voor zowel B2C als B2B klanten. Daarnaast kunnen de meeste klanten ook nog eens afrekenen op basis van conversie.
Smart display gebruikt een vorm van automated bidding genaamd target CPA. Men geeft de campagne een target CPA en het algoritme zal zich richten op conversies tegen die CPA. Het algoritme zal agressief bieden wanneer data suggereert dat de kans op conversie groot is en zal minder bieden wanneer er een kleine kans op conversie is.
Smart display gebruikt een combinatie van alle targeting methodes die beschikbaar zijn bij normale display campagnes. Het algoritme test alle mogelijkheden om uit te vinden welke combinatie het beste werkt.
Dit gedeelte helpt je om op eenvoudige wijze ads te creëren, te testen en te managen. Men geeft de campagne headlines, descriptions, images en logo’s mee. Het systeem combineert deze assets om zo talloze combinaties te kunnen testen. Zo wordt er toegewerkt naar de meest effectieve combinaties.
Inmiddels hebben we voor 10-tallen klanten smart display gedraaid en zijn we een hoop wijzer geworden.
Ja die zijn er ook.
Veel adverteerders worden enthousiast na enkele geslaagde smart display campagnes. Een vraag die regelmatig wordt gesteld is “kunnen we niet alle campagnes omzetten naar smart display?”. Het antwoord daarop is nee. Het is puur een versterking voor de performance laag. Het vervangt niet de branding campagnes die toch met name gericht zijn op het bereiken van nieuwe mensen of op het verhogen van de naamsbekendheid.
Daarnaast neemt machine learning het hiermee steeds meer uit handen van de mens. Als consultant – of adverteerder – heb je invloed op de target CPA, budget en assets. Vanaf daar neemt het systeem het over en moet je toch enige moeite doen om te achterhalen waar de advertenties zijn geserveerd en vooral welke targeting (affiniteiten, in-market) het beste gewerkt heeft. Niet te veel bemoeienis van de mens is de kracht van smart display maar overgaan op de automatische piloot voelt nog een beetje onwennig. Smart display is absoluut een zegen maar het is wel even wennen.