Spotify podcasts advertising; hoe, wat en wanneer?

Natasja Braam

3 minuten

13 July 2022

3 minuten reading time

 

De populariteit van podcasts is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Alleen al op Spotify luisteren meer dan 8 miljoen mensen per maand naar hun favoriete podcasts. Goed te begrijpen, want er is keuze in overvloed. AdAlliance en Dag en Nacht media bieden samen meer dan 30 populaire podcastshows aan in hun digitale netwerk.Het aanbod is breed: van ‘dit wordt het nieuws’ voor het verbeteren van de algemene kennis tot aan ‘man man man’ voor entertainment. Voor iedere podcastluisteraar, jong en oud, biedt AdAliance en Dag en Nacht media wel een geschikte podcastshow aan.

Podcast advertising kan een groot bereik opleveren. Verder wijst onderzoek ook uit dat podcast advertising goed is voor het opwekken van interesse, likability en aankoopintentie bij de luisteraars. Zo ligt de aankoopintentie bij een luisteraar van een podcastadvertentie gemiddeld op 51%, terwijl de radio benchmark blijft hangen op slechts 18%.

 

Drie categorieën

Het adverteren binnen podcastshows kan opgesplitst worden binnen 3 categorieën:

  1. Lifestyle vrouw: Goed voor gemiddeld 2,3 miljoen luisteraars per maand, waarvan het merendeel vrouwen tussen de 25 en 45 jaar oud. Een grip uit deze podcastshows: ‘poespas de podcast’, ‘Gaite & Melody’ en ‘het laatste avondmaal’.
  2. Entertainment: voor mannen en vrouwen tussen de 18 en 36 jaar met 3 miljoen luisteraars per maand. Een grip uit deze podcastshows: ‘hard gras podcast’, ‘de eeuw van de amateur’ en ‘echt gebeurd’.
  3. Lifestyle & innovatie: Luisteraars zijn vaak mannen tussen de 25 en 45 jaar oud. In deze groep bevinden zich 2,7 miljoen luisteraars per maand. Een grip uit deze podcastshows: ‘de speld podcast’, ‘jong beleggen de podcast’ en ‘de Willem podcast’.
    Binnen deze groepen kun je adverteren en jouw doelgroep aanspreken. Daarnaast is het mogelijk om alleen op een aantal specifieke podcastshows te targeten.

 

Drie advertentiemogelijkheden

Adverteren via podcastshows is op 3 verschillende manieren mogelijk:

  1. Podcast pre- en postroll: Hier worden 2 verschillende audiospots gedistribueerd over de geselecteerde podcastshows. Pre audiospot = 30 seconde voorafgaande podcast en post audiospot = 15 seconde achteraf. Deze audiospots worden geproduceerd door AdAlliance op basis van een briefingsformulier. Nadat de adverteerder het ingevulde briefingsformulier heeft aangeleverd bij AdAlliance wordt de eerste versie van de audiospots opgenomen, die daarna nog kunnen worden aangepast op basis van de feedbackronde vanuit de klant. Zodra de audiospots zijn goedgekeurd staan ze live op Spotify gedurende de campagneperiode. De productiekosten van de audiospots zijn inbegrepen bij de prijs. Hier ontstaat niet een directe samenwerking met de podcastshow host(s). Na afloop ontvangt de adverteerder altijd een eindrapportage met de geleverde beluisteringen per podcast en de demografie van de podcast show.
  2. Podcast host-read: Hier ontstaat een samenwerking met één of enkele podcastshows die aansluiten bij de doelgroep van de adverteerder. Hierbij wordt de creatie (audiospot) ingesproken door de host van de podcastshow op basis van een briefing vanuit de adverteerder. Dit resulteert in maximale relevantie, herkenning en sympathie in de advertentie. Let op: hier komen nog wel productiekosten bij kijken.
    Zodra de audiospot is goedgekeurd, staat deze live op de specifieke podcastshow(s) gedurende de campagneperiode. Een eindrapportage met de geleverde beluisteringen en de demografie per podcast worden hier ook weer achteraf toegezonden.
  3. Midroll storyteller: Nieuw en uniek in Nederland: schaalbare en actuele brandend content in de podcastshows. Dit bestaat uit een uitgebreid segment tot 1,5 minuut via de best beluisterde positie in een podcastshow, de midroll. Dit segment wordt ingesproken door de host van de podcastshow en is ideaal voor de adverteerder die écht de tijd wil nemen om de boodschap over te brengen bij de luisteraar.
    Deze vorm van adverteren loopt per podcastshow en wordt afgerekend per beluisterde boodschap. Let op: hier komen nog wel productiekosten bij kijken. Na afloop ontvangt de adverteerder altijd een eindrapportage met het aantal beluisterde boodschappen en de demografie van de podcast show.

Spotify podcast advertising kan een grote impact hebben op jouw organisatie. Denk aan een toename van bezoekers en klanten. Tijd dus om aan de slag te gaan met het creëren van de beste Spotify podcast advertenties. Wil jij graag weten wat er mogelijk is voor jou? Neem contact op, dan helpen wij je graag met het behalen van jouw doelen!

 

Klaar voor the next step?

Ben jij klaar voor de volgende stap naar maximale groei van jouw B2B-organisatie? Neem contact met ons op door dit formulier in te vullen. Wij horen graag van je!