10 HubSpot Marketing Hub features die jij moet kennen

Patrick van Zandwijk

Senior Consultant

19 December 2023

6 minutes reading time

In de zoektocht naar efficiënter werken en het personaliseren van de klantervaring is marketing automation simpelweg onmisbaar. Maar welk pakket sluit het beste aan bij jouw organisatie en (marketing)team? Bij Leadscope hebben we jarenlang ervaring met diverse marketing automation tools en ik ben ervan overtuigd dat de Marketing Hub van HubSpot de ultieme tool is om jouw marketing te professionaliseren. In deze blog neem ik je mee langs 10 van mijn favoriete features van de Marketing Hub en hoe deze jouw marketingstrategie kunnen versterken.

1. HubSpot CRM: De Kern van Alles

Aan de basis van elke HubSpot-module ligt het gratis CRM-systeem. Hier stroomt alle data van de Marketing Hub, Sales Hub, Operations Hub en Service Hub samen, waardoor je real-time inzicht hebt in de verzamelde gegevens van leads en klanten. Vanuit deze gegevens kan je vervolgens gemakkelijk lijsten opzetten voor je marketingcampagnes en e-mails of in bulk data van jouw leads bijwerken.

2. E-mail: De ‘Cornerstone’ van Automation

Een goede e-mailtool is onmisbaar voor elke marketeer. HubSpot’s e-mailoplossingen bieden alle ingrediënten voor een succesvolle e-mailmarketingstrategie. Met de drag-and-drop editor creëer en personaliseer je e-mails eenvoudig. Van follow-up e-mails tot a/b-tests, HubSpot maakt het optimaliseren van automation mails een fluitje van een cent. Wanneer jouw huisstijl de drag-and-drop editor overstijgt dan kun je templates aanschaffen of een HubSpot partner zoals Leadscope inschakelen om jou te helpen met volledig gepersonaliseerde templates.

3. Landing Pages: Converteer jouw leads

Geen marketingcampagne is compleet zonder landing pages. Net als bij de e-mailoplossing van HubSpot maakt de drag-and-drop editor het bouwen van converterende pagina’s en het opzetten van formulieren eenvoudig. Met Progressive Fields in Marketing Hub Professional toont HubSpot automatisch relevante velden om moeiteloos jouw leads te verrijken.

4. Social Media Management: Overzicht en Structuur

Beheer eenvoudig jouw Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter-accounts vanuit HubSpot. Plan jouw posts vooruit en analyseer de interactie van verschillende kanalen in één overzicht. Door de social tool van HubSpot breng je structuur aan in jouw social media-activiteiten en vergroot je de brand awareness.

5. Live Chat: Laagdrempelig Contact

De live chat van HubSpot is een krachtige manier om snel met prospects en klanten te communiceren. Laagdrempelig contact zoeken via live chat blijkt vaak een succesvolle leadgenerator te zijn. Pas de live chat-widget aan op jouw branding en beheer gemakkelijk de gebruikers en teams die de chat zullen beheren. Maak daarnaast verschillende type chats voor specifieke pagina’s om de chat ervaring te personaliseren.

6. Workflows: De Basis van Automation

Automatiseer de opvolging van formulieren, creëer lead-nurture campagnes, stel interne alerts in, wijs taken toe aan collega’s en meer met HubSpot Workflows! Je kunt workflows zo ver mogelijk specificeren als dat voor jouw doel nodig is. Denk hierbij aan specifieke triggers, wachtstappen, maar ook bijvoorbeeld het uitsluiten van bepaalde tijden of dagen dat er een actie binnen de workflow plaats mag vinden. Zonder workflows heb je geen marketing automation! Wil jij weten hoe je jouw workflows en nurture campagnes naar een hoger niveau kunt tillen? Plan eens vrijblijvend een adviesgesprek in!

7. Lead Scoring: Kwalificeer Jouw Leads

Om leads beter te kwalificeren (het gaat tenslotte om kwaliteit, niet kwantiteit), ken je scores toe op basis van specifieke activiteiten en profielkenmerken. Met HubSpot Professional pas je de scoring aan op de unieke klantreis. Automatiseer lifecycle stage-aanpassingen wanneer leads specifieke scores bereiken.

8. Advertising Management: Alles-in-één Overzicht

Beheer al jouw advertising accounts vanuit één centrale plek. Koppel eenvoudig LinkedIn Ads, Facebook Ads en Google Ads aan HubSpot. Creëer campagnes, synchroniseer leads en analyseer hoe jouw advertising campagnes bijdragen aan de doelstellingen.

9. Integraties: Naadloze Samenwerking

De gemiddelde small business heeft een tech stack van wel 172 apps! Om jouw tools optimaal te benutten wil je een deel van deze apps met elkaar integreren en de relevante data benutten voor jouw marketingdoeleinden. Met HubSpot kun je koppelen met duizenden systemen, van CRM tot marketingtools. Integreer naadloos met tools zoals Salesforce, Microsoft Dynamics en Klipfolio. HubSpot maakt samenwerken met jouw essentiële tools moeiteloos. Host jij jouw website in WordPress? Ook daar heeft HubSpot een gebruiksvriendelijke plug-in voor welke naadloos integreert met het platform.

10. Reports & Dashboards: Inzicht in Resultaten

Uiteindelijk draait alles om resultaat. HubSpot biedt standaard rapportages en mogelijkheden voor op maat gemaakte rapportages om de marketingdata die voor jou ertoe doet te visualiseren en te analyseren. De dashboards van HubSpot zijn intuïtief, gemakkelijk uit te lezen en door de vele integratiemogelijkheden biedt HubSpot een van de meest complete dashboard mogelijkheden binnen een marketing automation tool. Meet en optimaliseer jouw marketing acties met gemak!

Bonus: Campaigns: Alles Verbonden

Surprise! Ik kon het niet laten nog 1 feature te highlighten, namelijk de Campaigns module. Binnen de Campaigns module verbind je alle assets (pagina’s, formulieren, advertising campagnes, etc.) binnen een campagne. Vaak is het een uitdaging om aan te tonen wat marketing nou daadwerkelijk bijdraagt aan de omzet en gesloten deals. Door de Campaigns meet je in een overzicht de attributie, prestaties en influenced revenue om inzicht te krijgen in de daadwerkelijke opbrengst van jouw marketingacties.

Dit waren slechts enkele hoogtepunten van de HubSpot Marketing Hub. Ontdek meer voordelen en bekijk of HubSpot de juiste keuze is voor jouw organisatie. Plan vrijblijvend een gesprek met ons in of vraag een demo aan en ontdek de kracht van HubSpot voor jouw marketingdoelen.

Klaar voor the next step?

Ben jij klaar voor de volgende stap naar maximale groei van jouw B2B-organisatie? Neem contact met ons op door dit formulier in te vullen. Wij horen graag van je!