Menno Buurman
SEA Innovation & Strategy Lead
10 May 2022
5 minuten reading time
Heb jij in het verleden weleens een campagne-experiment opgezet door middel van de ‘drafts & experiments’ functionaliteit binnen Google Ads? Zo ja, dan heb jij vast gemerkt dat het lastig is om campagne-experimenten op te zetten voor geautomatiseerde campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden. Google maakt het ons niet makkelijk, daarom hebben wij voor jou in detail uitgewerkt hoe je een campagne-experiment opzet.
Voor we het praktisch gaan maken is het goed om stil te staan bij de voordelen en nadelen van experimenten in Google Ads.
Met concepten en experimenten in Google Ads kan je eenvoudig wijzigingen aanbrengen en testen binnen je tekst-campagnes. Je kan door middel van een concept meerdere wijzigingen voorbereiden zonder dat dit invloed heeft op de prestaties van je huidige campagnes. Zodra je de wijzigingen hebt doorgevoerd, kan je het campagneconcept omzetten naar een experiment.
Aangezien er geen automatische synchronisatie tussen de basiscampagne en de experiment campagne is, worden advertentiegroepen niet gepauzeerd in de experiment campagne. Het gevolg hiervan is dat je binnen de experiment-campagne adverteert met producten die niet meer verkrijgbaar zijn, te duur zijn of een slechte beschikbaarheid hebben terwijl je hier juist niet meer op adverteert binnen je originele campagne.
Google heeft aangekondigd dat het binnenkort mogelijk is om een aangepast experiment aan te maken, en deze functionaliteit is inmiddels uitgerold over de meeste Google Ads-accounts. Het grootste voordeel van een aangepast campagne-experiment is dat je zelf kan bepalen of je experiment-campagne wel- of niet gesynchroniseerd moet worden.
“Coming soon, you’ll be able to create and test a custom experiment in a single workflow. Previously you created campaign drafts and tested those drafts in experiments. Now, you’ll be able to run test on your experiment in a new Experiment page in Google Ads under the ‘All experiments’ section.” – Google
Wil jij dat jouw advertenties altijd up-to-date zijn met de producten die je hebt? Dan kun je overwegen om je campagnes te synchroniseren met third party tooling (Bijvoorbeeld, Channable). Wanneer je dan je SEA-campagnes automatisch genereert op basis van dynamische informatie uit je productfeed worden advertentiegroepen, zoekwoorden en advertentieteksten gewijzigd op basis van wijzigingen in jouw voorraad.
Met behulp van slimme regels op basis ban bedrijfsdata kan je er ook nog voor kiezen om niet op bepaalde zoektermen te adverteren. Hieronder vind je enkele voorbeelden:
Voorbeeld van een slimme campagne-regel o.b.v. prijs
Ben je nog niet bekend met het inrichten van een aangepast campagne-experiment of heb je wat extra hulp nodig? Geen probleem! Dit stappenplan helpt jou in no-time je experiment opzetten:
Stap 1: creëer een custom-experiment en selecteer het juiste netwerk:
Stap 2: selecteer de concept-campagne en geef je experiment een naam:
Stap 3: klik op ‘schedule’ om de instelling van het experiment aan te passen:
Stap 4: selecteer je metric en de verwachte impact van het experiment:
Je kan twee doelstellingen kiezen.
Vervolgens kun je het verwachte resultaat van het experiment selecteren:
Stap 5: bepaal de traffic-split van je experiment en op welke manier je dit wil doen:
Stap 6: selecteer je start- en einddatum of het aantal dagen van je experiment:
Stap 7: activeer de campagne-synchronisatie en je bent klaar!
Wil je zelf aan de slag gaan? Ga dan aan de slag met één of een paar experimenten en schaal de experimenten bij succes op. Hieronder vind je nog enkele tips voor het opzetten en beoordelen van experimenten:
Wij helpen je graag! Dagelijks houden wij ons bezig met SEA campagnes en experimenten. Wij testen en verbeteren tot we de beste campagnes hebben gevonden voor onze klanten. Wil jij een keer praten over SEA, experimenteren, campagnes of Google Ads optimaal inzetten? Neem dan contact met ons op.