Zelf campagne-experimenten opzetten binnen Google Ads

Menno Buurman

SEA Innovation & Strategy Lead

10 May 2022

5 minuten reading time

 

Heb jij in het verleden weleens een campagne-experiment opgezet door middel van de ‘drafts & experiments’ functionaliteit binnen Google Ads? Zo ja, dan heb jij vast gemerkt dat het lastig is om campagne-experimenten op te zetten voor geautomatiseerde campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden. Google maakt het ons niet makkelijk, daarom hebben wij voor jou in detail uitgewerkt hoe je een campagne-experiment opzet.

 

De voor en nadelen van campagne-experimenten binnen Google Ads

Voor we het praktisch gaan maken is het goed om stil te staan bij de voordelen en nadelen van experimenten in Google Ads.

Voordelen van campagne-experimenten in Google Ads

Met concepten en experimenten in Google Ads kan je eenvoudig wijzigingen aanbrengen en testen binnen je tekst-campagnes. Je kan door middel van een concept meerdere wijzigingen voorbereiden zonder dat dit invloed heeft op de prestaties van je huidige campagnes. Zodra je de wijzigingen hebt doorgevoerd, kan je het campagneconcept omzetten naar een experiment.

Nadelen van campagne-experimenten in Google Ads

Aangezien er geen automatische synchronisatie tussen de basiscampagne en de experiment campagne is, worden advertentiegroepen niet gepauzeerd in de experiment campagne. Het gevolg hiervan is dat je binnen de experiment-campagne adverteert met producten die niet meer verkrijgbaar zijn, te duur zijn of een slechte beschikbaarheid hebben terwijl je hier juist niet meer op adverteert binnen je originele campagne.

Een belangrijk verbetering van Google: Aangepaste campagne-experimenten

Google heeft aangekondigd dat het binnenkort mogelijk is om een aangepast experiment aan te maken, en deze functionaliteit is inmiddels uitgerold over de meeste Google Ads-accounts.  Het grootste voordeel van een aangepast campagne-experiment is dat je zelf kan bepalen of je experiment-campagne wel- of niet gesynchroniseerd moet worden.

“Coming soon, you’ll be able to create and test a custom experiment in a single workflow. Previously you created campaign drafts and tested those drafts in experiments. Now, you’ll be able to run test on your experiment in a new Experiment page in Google Ads under the ‘All experiments’ section.” – Google

 

Geautomatiseerde tekst-campagnes

Wil jij dat jouw advertenties altijd up-to-date zijn met de producten die je hebt? Dan kun je overwegen om je campagnes te synchroniseren met third party tooling (Bijvoorbeeld, Channable). Wanneer je dan je SEA-campagnes automatisch genereert op basis van dynamische informatie uit je productfeed worden advertentiegroepen, zoekwoorden en advertentieteksten gewijzigd op basis van wijzigingen in jouw voorraad.

Met behulp van slimme regels op basis ban bedrijfsdata kan je er ook nog voor kiezen om niet op bepaalde zoektermen te adverteren. Hieronder vind je enkele voorbeelden:

  • Op basis van het aantal producten binnen een categorie: adverteer niet meer op categorieën of andere combinaties met minder dan 5 producten. Bijvoorbeeld, ‘Adidas Voetbalschoen’.
  • Producten waarvan niet alle maten meer op voorraad zijn: stop met adverteren op producten waarvan slechts één of enkele maten op voorraad zijn. Bijvoorbeeld: ‘Adidas Copa Mundial FG’.
  • Producten met een slechte prijs: pauzeer advertenties op producten die meer dan 20% duurder zijn t.o.v. de concurrentie. Bijvoorbeeld, ‘Adidas Copa Mundial FG’.

Voorbeeld van een slimme campagne-regel o.b.v. prijs

Een aangepast campagne-experiment: het stappenplan.

Ben je nog niet bekend met het inrichten van een aangepast campagne-experiment of heb je wat extra hulp nodig? Geen probleem! Dit stappenplan helpt jou in no-time je experiment opzetten:

Stap 1: creëer een custom-experiment en selecteer het juiste netwerk:

Stap 2: selecteer de concept-campagne en geef je experiment een naam:

Stap 3: klik op ‘schedule’ om de instelling van het experiment aan te passen:

Stap 4: selecteer je metric en de verwachte impact van het experiment:

Je kan twee doelstellingen kiezen.

Vervolgens kun je het verwachte resultaat van het experiment selecteren:

 

Stap 5: bepaal de traffic-split van je experiment en op welke manier je dit wil doen:

Stap 6: selecteer je start- en einddatum of het aantal dagen van je experiment:

Stap 7: activeer de campagne-synchronisatie en je bent klaar!

Tips om zelf aan de slag te gaan:

Wil je zelf aan de slag gaan? Ga dan aan de slag met één of een paar experimenten en schaal de experimenten bij succes op. Hieronder vind je nog enkele tips voor het opzetten en beoordelen van experimenten:

  • Wil je het liefst zo min mogelijk risico’s nemen met je campagne-experiment? Selecteer dan een lagere traffic-split (bv, 20%) voor je trial-campaigns;
  • Formuleer de juiste hypothese over wat je kan veranderen om het gewenste resultaat te bereiken;
  • Blijf het experiment monitoren. Soms kan een niet geslaagd experiment al vroegtijdig herkend en stopgezet worden om een eventuele omzetdaling te minimaliseren. Let hierbij wel op dat er voldoende data is om dit te beoordelen.
  • Beschrijf altijd, ook bij minder geslaagde experimenten, iteratiemogelijkheden en vervolgonderzoekmogelijkheden. Op deze manier is het voor iedereen helder welke vervolg experimenten kunnen leiden tot succes.

 

Meer weten over experimenteren met SEA?

Wij helpen je graag! Dagelijks houden wij ons bezig met SEA campagnes en experimenten. Wij testen en verbeteren tot we de beste campagnes hebben gevonden voor onze klanten. Wil jij een keer praten over SEA, experimenteren, campagnes of Google Ads optimaal inzetten? Neem dan contact met ons op.

 

 

Klaar voor the next step?

Ben jij klaar voor de volgende stap naar maximale groei van jouw B2B-organisatie? Neem contact met ons op door dit formulier in te vullen. Wij horen graag van je!