Alles over de Google Core update January 2020

Rolf de Rode

Senior consultant

16 January 2020

3 minuten reading time

Bijna elke dag doet Google kleine updates aan zijn algoritme. Een paar keer per jaar doet Google echter een grote update. 13 januari 2020 werd de meest recente update uitgerold. De nieuwste update van Google heet de ‘January 2020 Core Update’. Een ‘core algorithm update’ betekent vaak relatief grote wijzigingen die bijdragen aan de missie van Google. De impact op jouw zoekresultaten kan dus groot zijn. Wat weten we tot nu toe en wat moet je doen met deze update?
__

Wat is er aan de hand?

Op 13 januari 2020 kondigde Google een nieuwe algoritme update aan die later die dag, rond 18 uur Nederlandse tijd uitgerold werd. Deze zogenaamde ‘January 2020 Core Update’ is de core update die volgt na de algoritme update uit september 2019. De vorige update werd langzaam uitgerold en had ogenschijnlijk weinig impact. Van deze update wordt meer verwacht: de uitrol is een stuk sneller en ook de impact lijkt groter, op basis van de eerste bevindingen.
__

Wat is het effect?

Google’s algoritme updates worden zelden door henzelf specifiek toegelicht, maar de effecten worden gedurende de dagen vorderen steeds duidelijker door bevindingen die men binnen de industrie deelt. Vooralsnog zien we bij de meeste organisaties nog geen grote effecten op de rankings, behalve bij een aantal spelers in de medische sector.

Hieronder te zien aan data uit Ahrefs dat een dergelijke organisatie, die in de nasleep van de Medic update in augustus 2019 (paarse gestreepte pijl) nog flink geraakt werd (paarse pijl), nu weer een verschuiving ziet. Dit keer (licht) positief (rode pijl), wat zou kunnen duiden op een correctie op de Medic update:

 

Zelf zegt Google dat ze bij deze grotere updates altijd veranderingen doorvoeren die bijdragen aan hun missie om relevante en autoritaire content aan gebruikers te bieden. In tegenstelling tot de dagelijkse kleine waarvan de effecten nauwelijks tot niet zichtbaar zijn. Dit betekent dus grofweg dat je verschuivingen kunt waarnemen in positieve of negatieve zin, afhankelijk van hoe goed jouw website gebruikers bedient met kwalitatieve content en in hoeverre deze (nog) relevant is.
__

Wat moet je doen?

Houd deze week Google Analytics en Google Search Console extra goed in de gaten. Kijk of er opvallende veranderingen zijn ten opzichte van de periode na 14 januari versus dezelfde periode voor de update en ten opzichte van vorig jaar, die niet terug te brengen zijn tot handelingen die je zelf aan de website verricht hebt. Dit zou door de Google algoritme update kunnen komen.

Verkijk je verder niet op individuele rankings van keywords die schommelen tussen een paar posities. Zie jij hele clusters van keywords in een bepaalde categorie of een bepaald onderwerp een ongewone beweging maken? Dan raden we aan Google Analytics en Search Console te raadplegen of je deze effecten ook in je verkeer terugziet.

Zie je verschuivingen die dusdanig groot (en negatief) zijn dat je actie wilt ondernemen, neem dan contact met ons op.

Kijk hier voor meer actuele informatie over deze update.

 

Klaar voor the next step?

Ben jij klaar voor de volgende stap naar maximale groei van jouw B2B-organisatie? Neem contact met ons op door dit formulier in te vullen. Wij horen graag van je!