Ingmar van der Helm
Senior Online Marketing Consultant
4 February 2022
3 minuten reading time
Digital Out of Home (DOOH) is waarschijnlijk geen onbekend medium voor je. Het is namelijk de digitale variant van buitenreclame. We kennen allemaal wel de grote posters en billboards die je ziet op stations, langs de weg en in winkelgebieden. Steeds meer van deze buitenreclame wordt getoond op digitale schermen die verbonden zijn met het internet. Digital Out of Home biedt veel kansen voor jou als adverteerder! Maar hoe zet je dit effectief in?
Waar je met de traditionele outdoor uitingen alles laat printen en handmatig moet vervangen, gaat dit met Digital Out of Home digitaal. Online koop je schermen in, upload je de advertentie en bepaal je waar en wanneer je de uitingen wil tonen. Hiermee heb je het grote voordeel dat je niet direct vast zit aan bepaalde momenten. Traditionele outdoor uitingen koop je vaak voor meerdere dagen in. Met DOOH kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om enkel doordeweeks tijdens de spits of in het weekend de advertentie te laten zien.
Met Digital out of Home kun je dus gemakkelijk bepalen waar en wanneer uitingen te zien zijn. Maar wat zijn andere voordelen van Digital Out of Home ten opzichte van traditionele outdoor? Wij hebben dit voor je op een rijtje gezet:
Bredere targeting mogelijkheden betekent dat jij nog beter jouw specifieke doelgroep kan aanspreken. Met Digital Out of Home zijn er meer targeting mogelijkheden dan traditionele outdoor campagnes. Je kan targeten op basis van:
Digital Out of Home moet je inkopen. Net als bij de reclames op TV. Hiervoor zijn verschillende manieren.
Digital Out of Home kan direct ingekocht worden. Je koopt dan vooraf een vast aantal schermen in voor bepaalde momenten. Hiervoor betaal je gemiddeld gezien wel iets meer, maar ben je er zeker van dat jouw advertentie te zien is.
Een andere manier is programmatic inkopen, ook wel geautomatiseerd inkopen genoemd. Hierbij heb je twee smaken: het inkopen op de open markt middels een veiling en het inkopen op een private marketplace. Op de private marketplace werk je nauw samen met de publishers, de beheerder van een zuil, en spreek je vooraf de CPM af.
Om een effectieve DOOH campagne te draaien is het beeld en de tekst die je gaat gebruiken van groot belang. Je advertentie moet opvallen tussen de vele andere uitingen die jouw doelgroep op een dag tegenkomt. Wij adviseren een aantal basisregels te volgen:
De advertentie is relatief makkelijk te maken als je gebruik maakt van social campagnes. Het merendeel van de schermen is bijvoorbeeld hetzelfde formaat als een Instagram Story uiting. Met een kleine aanpassing kan je dus al starten met een Digital out of Home campagne.
Wil je Digital Out of Home inzetten voor jouw bedrijf maar heb je nog vragen na het lezen van deze blog? Neem dan contact met ons op!
Hier kun je alles vinden over wat wij doen op het gebied van online marketing. Of als je liever face to face ons leert kennen dan kan je gewoon langskomen voor een praatje en een kop koffie. We ontmoeten je graag!