Digital Out of Home: alles wat je wil weten

Ingmar van der Helm

Senior Online Marketing Consultant

4 February 2022

3 minuten reading time

Digital Out of Home (DOOH) is waarschijnlijk geen onbekend medium voor je. Het is namelijk de digitale variant van buitenreclame. We kennen allemaal wel de grote posters en billboards die je ziet op stations, langs de weg en in winkelgebieden. Steeds meer van deze buitenreclame wordt getoond op digitale schermen die verbonden zijn met het internet. Digital Out of Home biedt veel kansen voor jou als adverteerder! Maar hoe zet je dit effectief in?

 

Hoe werkt Digital out of Home?

Waar je met de traditionele outdoor uitingen alles laat printen en handmatig moet vervangen, gaat dit met Digital Out of Home digitaal. Online koop je schermen in, upload je de advertentie en bepaal je waar en wanneer je de uitingen wil tonen. Hiermee heb je het grote voordeel dat je niet direct vast zit aan bepaalde momenten. Traditionele outdoor uitingen koop je vaak voor meerdere dagen in. Met DOOH kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om enkel doordeweeks tijdens de spits of in het weekend de advertentie te laten zien.

 

Waarom Digital out of Home?

Met Digital out of Home kun je dus gemakkelijk bepalen waar en wanneer uitingen te zien zijn. Maar wat zijn andere voordelen van Digital Out of Home ten opzichte van traditionele outdoor? Wij hebben dit voor je op een rijtje gezet:

  • Realtime inzichten in de performance. Hierdoor kun je beter optimaliseren en segmenteren.
  • Dynamische budget allocatie. Vooral als we DOOH programmatic inkopen kunnen we makkelijk budget verschuiven tussen kanalen.
  • Met een klein budget kan je al aan de slag. Als je rondom een bepaalde locatie zichtbaar zou willen zijn hebben we geen grote budgetten nodig.
  • Gebruik maken van geanimeerde content. Waar je met traditionele outdoor een statische uiting gebruikt kun je met DOOH gebruik maken van video of HTML5.
  • Makkelijk te combineren met online kanalen zoals display en social. Zodra iemand in de buurt is van een digitaal reclamezuil scherm kunnen kan je jouw advertentie ook hierop vertonen. Koppelen aan realtime data. Denk bijvoorbeeld aan bezoekersaantallen of voorraadstatus. 
  • Er zijn meer targeting mogelijkheden dan bij de traditionele outdoor uitingen. Aangezien bredere targeting een groot onderdeel (en voordeel!) is van DOOH, zoomen we daar hieronder even op in.

 

Bredere targeting mogelijkheden

Bredere targeting mogelijkheden betekent dat jij nog beter jouw specifieke doelgroep kan aanspreken. Met Digital Out of Home zijn er meer targeting mogelijkheden dan traditionele outdoor campagnes. Je kan targeten op basis van:

  • Locatie; rondom vestigingen van jouw winkelketen of rondom plaatsen waar de doelgroep is zoals trein- en metrostations of winkelcentra.
  • Realtime data; denk aan bezoekersaantallen of verkoopdata. Is het al druk of zijn veel producten al uitverkocht? Dan zetten we de campagnes gewoon weer uit.
  • Het weer; zo kunnen we makkelijk een andere creatie tonen als het zonnig is of wanneer het regent.
  • Het verkeer; op deze manier ben je zichtbaar op plaatsen waar het op dat moment druk is.
  • Doelgroepen; middels mobile data kun je jouw advertentie inzetten op plaatsen waar jouw doelgroep zich bevindt.
  • Tijdstip van de dag; denk aan het enkel zichtbaar zijn rondom de spits om zo het budget zo effectief mogelijk in te zetten.

 

Hoe gebruik je Digital out of Home?

Digital Out of Home moet je inkopen. Net als bij de reclames op TV. Hiervoor zijn verschillende manieren. 

Direct inkopen

Digital Out of Home kan direct ingekocht worden. Je koopt dan vooraf een vast aantal schermen in voor bepaalde momenten. Hiervoor betaal je gemiddeld gezien wel iets meer, maar ben je er zeker van dat jouw advertentie te zien is.

Programmatic inkopen

Een andere manier is programmatic inkopen, ook wel geautomatiseerd inkopen genoemd. Hierbij heb je twee smaken: het inkopen op de open markt middels een veiling en het inkopen op een private marketplace. Op de private marketplace werk je nauw samen met de publishers, de beheerder van een zuil, en spreek je vooraf de CPM af.

 

Waar moet je op letten als je Digital Out of Home gaat inzetten?

Om een effectieve DOOH campagne te draaien is het beeld en de tekst die je gaat gebruiken van groot belang. Je advertentie moet opvallen tussen de vele andere uitingen die jouw doelgroep op een dag tegenkomt. Wij adviseren een aantal basisregels te volgen:

  • Kleurcontrast grijpt de aandacht. Gebruik kleurcontrasten en zorg ervoor dat deze opvallen tegen de omgeving.
  • Maak veel gebruik van visuele aspecten. Afbeeldingen vallen eerder op bij mensen. Laat je product daarom terugkomen in de uiting.
  • Persoonlijk relevante informatie krijgt voorrang. Maak de uiting relevant voor de doelgroep. Spreek ze bijvoorbeeld aan in de uiting.
  • Niet one-size-fits all. Pas de creatie aan op de verschillende formaten schermen die je gebruikt.
  • Bewegend beeld valt op. Maak waar mogelijk gebruik van animatie.
  • Wees niet bang om een sterke branding in te zetten. Laat je merk goed terugkomen in de uiting.

De advertentie is relatief makkelijk te maken als je gebruik maakt van social campagnes. Het merendeel van de schermen is bijvoorbeeld hetzelfde formaat als een Instagram Story uiting. Met een kleine aanpassing kan je dus al starten met een Digital out of Home campagne. 

 

Heb je vragen over Digital Out of Home?

Wil je Digital Out of Home inzetten voor jouw bedrijf maar heb je nog vragen na het lezen van deze blog? Neem dan contact met ons op! 

Hier kun je alles vinden over wat wij doen op het gebied van online marketing. Of als je liever face to face ons leert kennen dan kan je gewoon langskomen voor een praatje en een kop koffie. We ontmoeten je graag!

Klaar voor the next step?

Ben jij klaar voor de volgende stap naar maximale groei van jouw B2B-organisatie? Neem contact met ons op door dit formulier in te vullen. Wij horen graag van je!