Hoe je een always-on strategie inzet en waarom je hier vandaag mee wil beginnen

Florien Harmsma

Senior Consultant

3 June 2022

4 minuten reading time

 

Zichtbaarheid is een vereiste voor je bedrijf. Je doelgroep zal nooit klant worden als ze je niet zien of kunnen vinden. Belangrijk dus om constant zichtbaar te zijn door potentiële klanten te bereiken met een relevante boodschap. Hebben social en display advertenties in het verleden weinig opgeleverd? Je kunt deze kanalen toch op een succesvolle manier inzetten door te gaan voor een always-on aanpak. Wil je weten hoe je een always-on aanpak kunt inrichten en waarom je hier vandaag al mee wil beginnen? Lees vooral verder.

 

Wat is always-on marketing vooral niet?

Always-on marketing is geen manier om snel directe sales te behalen. Deze aanpak richt zich namelijk niet op de lower funnel doelgroep waarin aankopen het doel zijn. Een always-on strategie is dus geen manier om klanten zoveel mogelijk te laten afnemen in een vaste looptijd. Lees hieronder wat het wel inhoudt.

 

Wat is always-on marketing dan wel?

Een always-on strategie richt zich op publiek in de upper funnel. Dat betekent dat de focus ligt op bewustzijn van en interesse in jouw merk. Always-on is een strategie waarbij de juiste klanten worden aangetrokken op het juiste moment met de juiste content. Misschien overbodige informatie, maar: een always-on strategie staat altijd aan. Het draait namelijk om het structureel zichtbaar zijn op meerdere kanalen, zoals social en display. Want alleen op die manier kun je mensen voorzien van relevante informatie op elk mogelijk moment en zo een behoefte aanwakkeren.

Het juiste moment creëer je met behulp van cross channeling. De juiste mensen bereik je met je targeting. En wat is dan de juiste content waarmee je de doelgroep triggert? 

De latente doelgroep is veelal op zoek naar inspiratie of kennis. Je moet dus zien te achterhalen wat je doelgroep op dat moment wil weten. Om impact te maken met je always-on aanpak moet de content entertaining of informerend zijn, maar ook visueel en actueel. Deze drie elementen samen zijn de holy grail: je latente doelgroep wakker schudden en uiteindelijk klant maken.

 

Waarom zou je een always-on aanpak willen inzetten?

Merkbekendheid is dus één van de gunstige gevolgen van een goede always-on aanpak. Ook deze resultaten levert het je op: 

Het zorgt voor een onderstroom aan kwalitatief bezoek

Als je genoeg kennis blijft delen met je (latente) doelgroep en je weet ze zodanig te interesseren dat ze je website bezoeken, dan staan ze dichter bij een aankoop dan daarvoor. Je zet ze nu in de retargeting pool, om ze daarna aan te spreken met een meer salesgerichte boodschap. Met een always-on aanpak blijft deze pool continu gevuld met verkeer dat geïnteresseerd is in je merk. 

Je leert je doelgroep goed kennen

Een always-on strategie leent zich voor het testen van verschillende soorten content. Vaak ga je er vanuit dat een bepaalde boodschap werkt, maar je doelgroep denkt daar soms anders over. Dat kan dus voor verrassingen zorgen. Met experimenteren en A/B-testen kom je erachter waar je prospects écht geïnteresseerd in zijn, omdat je zeeën van data verzamelt. Zo kun je ze blijven voorzien van relevante content. 

Het creëert autoriteit en vertrouwen

Door consistent relevante content te verspreiden op meerdere kanalen, profileer je je bedrijf als kennispartner. Je weet steeds beter waar de content behoefte ligt om je latente doelgroep te blijven triggeren. Zo win je hun vertrouwen, straal je autoriteit uit en weet je in de toekomst nog beter hoe je jouw doelgroep aanspreekt.

 

Voorbeelden van succesvolle always-on campagnes

Sazas (B2B)

Ook de zakelijke markt kan profiteren van een always-on strategie. Net zoals bij B2C, is het voor B2B noodzakelijk dat je de boodschap tijdens het gehele beslisproces onder de aandacht te brengt. Een goed voorbeeld is Sazas. Deze verzuimverzekeraar profileert zich met een always-on campagne als kennispartner en krijgt zo veel inzicht in de informatiebehoefte van hun prospects. Via de display campagne werd een hoge click-through-rate gerealiseerd door een nieuwsartikel over COVID, een belangrijke indicator waarvan je zult verwachten dat de interesse is gewekt bij de doelgroep. Toch bleek dat de bezoekers kwaliteit 155% hoger lag bij nieuws over vitale medewerkers. Deze waardevolle informatie (waar is de doelgroep daadwerkelijk naar op zoek?) kwam naar boven dankzij experimenten in de always-on campagne.

 

Intratuin (B2C)

Intratuin heeft een inspiratiepagina vol met content. Deze blogs worden vooral gelezen door mensen die al bekend zijn met het merk. In een always-on campagne is deze content hergebruikt om mensen (die minder bekend zijn met Intratuin) eerder in hun klantreis te inspireren. De blogartikelen werden omgebouwd naar animerende ads, seizoensgericht gemaakt en geadverteerd ingezet op onder andere Pinterest. Het resultaat? Bij de latente doelgroep werd een nieuwe behoefte aangewakkerd door de inzet van actuele content.

 

Er waren bepaalde verwachtingen over de prestaties van de advertenties. Zo werd ingeschat dat een kersttrends blog beter zou scoren dan een kerstdorp blog, omdat trends een bredere doelgroep aanspreken. Het tegendeel bleek waar te zijn. De gemiddelde bezoeker kwaliteit van de kerstdorp blog was 87% hoger dan de blog met kersttrends. Inzet op deze advertentie heeft gezorgd voor een toevoer aan kwalitatief verkeer op de website. Dit werd duidelijk dankzij de hoeveelheid data. 

 

 

Maak zelf impact met een always-on aanpak

Wil jij ook resultaten behalen met een always-on strategie? Wil je je profileren als kennispartner, maar weet je niet hoe? Of wil je nadenken over hoe je je content verder invulling kunt geven om je latente doelgroep te bereiken? We sparren graag samen met jou over de online groei van je bedrijf. Neem contact met ons op!

Klaar voor the next step?

Ben jij klaar voor de volgende stap naar maximale groei van jouw B2B-organisatie? Neem contact met ons op door dit formulier in te vullen. Wij horen graag van je!